Wat mis je het allermeest als je huis en haard achter moet laten, al dan niet gedwongen? Waar en wanneer ben je thuis? Wie en wat ben je, als er geen thuis meer is?
Dit concert van ’s-Hertogenbosch’ Vocaal Ensemble ging over ontheemd zijn en ook over lichtpuntjes en veerkracht in lastige tijden. Het koor zong over verlangen naar een veilige haven, letterlijk en figuurlijk, en over de rol van herinneringen, dromen en fantasieën als overlevingsstrategie. Het concert werd afgewisseld door bijpassende indrukwekkende verhalen en gedichten verteld door Peter van Aar en Maria Claessen.
Kern van het concert was ‘Tonight a stolen moment’ (2011) van de Amerikaanse componist Jenni Brandon. Dit indringende werk, vol energie, vertelt de ervaring van mensen op de vlucht. Het gaat over troost vinden bij een stralende sterrenhemel, over het koesteren van dierbare herinneringen en ook: hoe je nieuwe herinneringen maakt, in een nieuwe setting, een nieuwe wereld. Het stuk beweegt van stille intimiteit naar bruisende kracht en weer terug. Instrumentalisten (piano, strijkers, slagwerk) zetten de vocale melodieën kracht bij.

Over hoop. Hoop en verlangen zijn van alle tijden, ook in de muziek. In dit concert vloeiden bijzondere 21e-eeuwse koorstukken moeiteloos samen met aansprekende, klassiek-romantische stukken uit de 19e eeuw. Wolken, zwevende gedachten en dromen als ‘drug’ of ontsnapping. Beethoven wist in het klotsende water van ‘Meeresstille und glückliche Fahrt’ als geen ander uiting te geven aan innerlijke en uiterlijke stormen èn rust. Rheinberger voegt daar de helende kracht van de natuur aan toe in ‘Die Nacht’. Zo ook de sterren in ‘Sure on this shining night’ (2005) van Morten Lauridsen.
De titel-song ‘Hope is the thing with feathers’ (2019) is van Sarah Quartel, compositie op een gedicht van Emily Dickinson (1830-1886). “Warm, op de beweging van vleugels”, zegt de partituur. Dat zou bijna ook bij de partituur van het sfeervolle werk ‘A farewell’ van Elaine Hagenberg (2018) hebben kunnen staan. ‘A farewell’ is intense ‘close harmony’ over goed afscheid nemen en opnieuw beginnen. The spiritual ‘The road home’ (2002) van Stephen Paulus beweegt vederlicht op vleugels van muziek en emotie.
De kersverse compositie (première) van Arjan van Baest ‘Ich bin der Welt abhanden gekommen’ geeft ruim baan aan beleving van muziek en zang als oplossing voor ontberingen en ongemakken in het persoonlijke leven.