Hope is the thing with feathers’ – zondag 13 april 2025

Wat mis je het allermeest als je huis en haard achter moet laten, al dan niet gedwongen? Waar en wanneer ben je thuis? Wie en wat ben je, als er geen thuis meer is?

Dit concert van ’s-Hertogenbosch’ Vocaal Ensemble ging over ontheemd zijn en ook over lichtpuntjes en veerkracht in lastige tijden. Het koor zong over verlangen naar een veilige haven, letterlijk en figuurlijk, en over de rol van herinneringen, dromen en fantasieën als overlevingsstrategie. Het concert werd afgewisseld door bijpassende indrukwekkende verhalen en gedichten verteld door Peter van Aar en Maria Claessen.

Kern van het concert was ‘Tonight a stolen moment’ (2011) van de Amerikaanse componist Jenni Brandon. Dit indringende werk, vol energie, vertelt de ervaring van mensen op de vlucht. Het gaat over troost vinden bij een stralende sterrenhemel, over het koesteren van dierbare herinneringen en ook: hoe je nieuwe herinneringen maakt, in een nieuwe setting, een nieuwe wereld. Het stuk beweegt van stille intimiteit naar bruisende kracht en weer terug. Instrumentalisten (piano, strijkers, slagwerk) zetten de vocale melodieën kracht bij.

Over hoop. Hoop en verlangen zijn van alle tijden, ook in de muziek. In dit concert vloeiden bijzondere 21e-eeuwse koorstukken moeiteloos samen met aansprekende, klassiek-romantische stukken uit de 19e eeuw. Wolken, zwevende gedachten en dromen als ‘drug’ of ontsnapping. Beethoven wist in het klotsende water van ‘Meeresstille und glückliche Fahrt’ als geen ander uiting te geven aan innerlijke en uiterlijke stormen èn rust. Rheinberger voegt daar de helende kracht van de natuur aan toe in ‘Die Nacht’. Zo ook de sterren in ‘Sure on this shining night’ (2005) van Morten Lauridsen.

De titel-song ‘Hope is the thing with feathers’ (2019) is van Sarah Quartel, compositie op een gedicht van Emily Dickinson (1830-1886). “Warm, op de beweging van vleugels”, zegt de partituur. Dat zou bijna ook bij de partituur van het sfeervolle werk ‘A farewell’ van Elaine Hagenberg (2018) hebben kunnen staan. ‘A farewell’ is intense ‘close harmony’ over goed afscheid nemen en opnieuw beginnen. The spiritual ‘The road home’ (2002) van Stephen Paulus beweegt vederlicht op vleugels van muziek en emotie.
De kersverse compositie (première) van Arjan van Baest ‘Ich bin der Welt abhanden gekommen’ geeft ruim baan aan beleving van muziek en zang als oplossing voor ontberingen en ongemakken in het persoonlijke leven.

Kerstconcert 15 december 2024

‘s-Hertogenbosch’ Vocaal Ensemble en Kamerkoor Tourdion uit Waalwijk (o.l.v. Henny Korevaar) hebben in dit kerstconcert hun krachten gebundeld met Engelse en Scandinavische koormuziek. Er klonken vier- of meerstemmige carols, daarnaast stukken die geïnspireerd zijn op traditionele volksliederen uit diverse landen.

Een Brabantse bundeling van uiteenlopende kerstklanken in een uitverkochte Grote Kerk, die aanvoelde als een goede huiskamer. Er was aandacht, bezinning en geestdrift. Bij het verhaal ”De laatste droom van de oude eik” kon je een speld horen vallen.

Het was een heerlijk muzikaal feestje met een goed bezochte nazit…. dat krijg je met zoveel Brabanders bij elkaar! Ook het publiek was zeer tevreden.
Smaakt deze muzikale samenwerking o.l.v. twee gedreven dirigenten naar meer?

Hier kunt u het boekje van het concert vinden.

Het programma was als volgt:

  • David Willcocks: Komt allen tezamen (iedereen)
  • Richard Shephard: Song of Mary (Tourdion)
  • John Rutter: Christ our Emmanuel
  • James McMillan: O radiant Dawn
  • arr. Jack Schrader: Mary, Did You Know?
  • Bob Chilcott: Mid-Winter
  • Ola Gjeilo: Ubi Caritas (Tourdion en HVE)
  • Rihards Dubra: Ave Maria (HVE)
  • Arvo Pärt: Morning Star
  • Fredrik Sixten: Marias vaggvisa
  • De laatste droom van de oude eik (sprookje van Hans Christian Andersen)
  • Ilona Rupaine: Duido
  • Eriks Esenvalds: At Christmas
  • Gustaf Nordqvist: Jul, jul, strålande jul
  • John Rutter: Christmas Lullaby (Tourdion en HVE)
  • Benjamin Woodgates: We wish you a merry Christmas

Concert met Filharmonisch Orkest en andere koren

We hebben twee keer opgetreden samen met het Filharmonisch Orkest uit ‘s-Hertogenbosch en twee andere koren: het Trierer Konzertchor (Trier is een zusterstad van Den Bosch) en het Toonkunstkoor Nijmegen.
Het eerste concert was op zaterdagavond 23 maart in het fraaie Jheronimus Bosch Art Center in ‘s-Hertogenbosch en was compleet uitverkocht. Het tweede concert vond plaats op zondagmiddag 24 maart in de Groenestraatkerk in Nijmegen.

Op het programma stonden onder andere het Schicksalslied van Brahms, Cantique de Jean Racine en Les Djinns van Fauré. Hieronder zie je de fraaie poster.
Leuk om te weten: we hebben eerder samen met het koor uit Trier gezongen.

Nelson-mis

Onze uitvoering van de Nelsonmis vond plaats op zaterdag 18 november 2023 om 19:30 uur in de prachtige Sint-Catharinakerk in Den Bosch. We waren zeer tevreden over de uitvoering, net zoals de ruim 180 bezoekers! Behalve deze mis van Joseph Haydn werden enkele werken van Edward Elgar, Wolfgang A. Mozart, Arvo Pärt en John Tavener uitgevoerd. Het concert duurde ruim een uur.

HVE was voor dit project uitgebreid met aantal zangers en werd begeleid door het geweldige Dordrechts Kamerorkest (12 strijkers, 2 trompetten en barokpauken) en organist Ruud Huijbregts. De solopartijen werden gezongen door Linde Schinkel (sopraan), Emilie Wijers (alt), Jelle Leistra (tenor) en Mark Gough (bas).

Joseph Haydn (Oostenrijk, 1732-1809) schreef zijn ‘Missa in Angustiis’ (mis in benarde tijden) op hoge leeftijd en aan het einde van zijn carrière. Deze Latijnse mis wordt, net als enkele andere geestelijke werken die hij in die tijd componeerde, als een meesterwerk beschouwd.
De Missa in Angustiis wordt nu meestal ‘Nelson-mis’ genoemd en kwam tot stand in de zomer van 1798. Dat jaar was net als nu een jaar van heftige beroering, onrust en ontreddering in veel opzichten: sociaal, economisch en vooral: oorlog. Napoleon had in korte tijd diverse veldslagen gewonnen in Oostenrijk. Net voordat de ‘mis in bange tijden’ in première zou gaan, versloegen de Engelsen onder aanvoering van Admiraal Nelson, de Franse vloot bij de Nijl in Egypte. Uiteindelijk leidde de associatie met deze gebeurtenis tot de bijnaam ‘Nelson-mis’.
Overigens woonde Napoleon, die door admiraal Nelson was verslagen, tijdens een driedaags bezoek aan ‘s-Hertogenbosch in mei 1810 de Heilige Mis bij in de kerk van onze uitvoering.

Het programma:

  1. J. Tavener – Mother of God, Here I stand
  2. E. Elgar – Nimrod, door orkest en Ruud Huijbregts
  3. W.A. Mozart – Ave Verum Corpus
  4. A. Pärt – Trivium, door Ruud Huijbregts
  5. J. Haydn – Missa in Angustiis (Nelsonmis)

Het programmaboekje met o.a. informatie over solisten en de vertalingen van de liederen vind je hier.